Bedrijfsfilm

Bedrijfsfilm maken?

Door middel van een bedrijfsfilm kunt u uw bedrijf goed profileren. Met een bedrijfsfilm kunt u uw (potentiële) klant informeren, inspireren, interesseren of eventueel aansporen om gebruik te maken van uw diensten of een product aan te schaffen. Een bedrijfsfilm dient vooral om uw naamsbekendheid te vergroten.

Doelstelling

Bij het maken van een bedrijfsfilm is het slim om eerst een doelstelling te formuleren. Daarbij kunt u zich eerst een aantal vragen stellen alvorens u kunt aangeven wat u wilt bereiken met de bedrijfsfilm. Vragen die u kunt stellen zijn: waar is mijn klant naar op zoek, welke factoren bewegen de klant om tot koop over te gaan, wat doet mijn concurrentie en wat doet mijn bedrijf beter dan de concurrentie.

Doelgroep & Boodschap

De video die u laat maken moet aansluiten bij de doelgroep. Iedere doelgroep dient op een andere manier te worden aangesproken en het is van belang om rekening te houden met het medium die zal worden ingezet. De boodschap die zal worden gebruikt moet helder en duidelijk zijn. Probeer het bij een bedrijfsfilm bij één boodschap te houden.

Ontwikkeling & productie

Bij de ontwikkeling bent u vanzelfsprekend nauw betrokken. Er moet eerst een script worden gemaakt. Bij het maken van het script spelen twee aspecten een rol: het (gesproken) woord en de actie. Als het script is goedgekeurd kan er worden begonnen met opnemen. Na opname krijgt u na de montage een eerste concept te zien. Pas als u helemaal tevreden bent zal de bedrijfsfilm worden getoond aan de (potentiële) klant.

Positionering en & Resultaten

De bedrijfsfilm moet uiteindelijk ook iets opleveren. Op Youtube staan vele bedrijfsfilms die slechts enkele tientallen keren zijn bekijken. Deze video’s zijn niet goed gepositioneerd en de marketing rond deze bedrijfsfilms is naar alle waarschijnlijkheid niet optimaal geweest.

Uw bedrijfsfilm moet zichtbaar zijn voor klanten en potentiële klanten. Het succes van de bedrijfsfilm hangt af van de zichtbaarheid. U zult een campagne moeten starten om zoveel mogelijk online publiek naar uw bedrijfsfilm te lokken. Dit kunt u doen door middel van originele acties of Google optimalisatie. Bovendien is het slim op social media in te zetten om indirect reacties van uw klanten te ontvangen.

Naast internet kunt u ook de televisie inzetten om de zichtbaarheid te vergroten. U kunt regionale televisiezenders en eventueel ook landelijke televisiezenders benaderen. Eenmaal de video overal goed zichtbaar is, is het van essentieel belang om bepaalde statistieken bij te houden. U wilt immers weten wat de bedrijfsfilm u heeft opgeleverd.